De taakvolwassenheid

Gerelateerde afbeelding

De manager heeft als taak de medewerker te laten groeien tot de hoogst mogelijke taakvolwassenheid die bij hem hoort. Daarom moet de manager de taakvolwassenheid van zijn medewerkers op de voet volgen en stimuleren door zijn stijl van leiding geven. Belangrijk is dat de leidinggevende zijn gedrag kan aanpassen aan nieuwe situaties. De leidinggevende stelt zich flexibel op en kantoor huren eindhoven wordt niet gehinderd door een eigen sterke voorkeur wat leiderschapsstijl betreft.
Het niet goed aansluiten van de leiderschapsstijl bij het niveau van de taakvolwassenheid van de medewerker, heeft het gevaar in zich dat de richting waarop de medewerker zich zou moet ontwikkelen de verkeerde kan zijn. Doordat de medewerker zich verkeerd benaderd voelt treden er allerlei afweermechanismen in werking. Wanneer het niveau van taakvolwassenheid van de medewerker is vergroot, heeft kantoor huren den haag dit tot gevolg dat de leidinggevende ook zijn eigen leiderschapsrol moet aanpassen aan het nieuwe gedrag. Bovendien moet de leidinggevende zich ervan bewust zijn dat de ene medewerker een andere mate van taakvolwassenheid laat zien dan de andere. Ook daar dient de leidinggevende aandacht aan te besteden. Uiteindelijk zal de leidinggevende erop uit zijn om aan de werknemer een bepaalde taak of takenpakket over te dragen waardoor hij zelf de mogelijkheid heeft nieuwe taken op zich te nemen. Deze kantoor huren maastricht beweging die in het model zichtbaar is wordt in figuur 6.12 uitgebeeld.
Naar analogie van de leiderschapsstijlen van Hershey en Blanchard (situationeel leiderschap) is er een model te ontwikkelen van leiding- leidingontvangststijl ontvangststijlen.
Leiding ontvangen is afhankelijk van de volgende drie factoren: 1 de situatie waarbinnen leiding gegeven wordt; 2 de taakvaardigheid van de leidingontvangende; 3 de relatievaardigheid van de leidingontvangende.
Figuur 6. 13 geeft de samenvatting van kantoor huren breda deze theorie weer.
De vier leidingontvangststijlen zijn: 1 De leergierige leidingontvangende Behoefte aan kennis en vaardigheden, maar weinig behoefte aan schouderklopjes en ondersteuning. De leidingontvangende is gemotiveerd, nieuwsgierig en wil het liefst zo snel mogelijk alles weten van de taak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *